Dagbog

Torsdag den 29. december 2011

Kl. 10.00 var der afgang fra Campingpladsen. VI skulle ind til Maui og aflevere vores "Hjem" de sidste 3 uger😥 Afleveringen gik meget hurtigere end afhentningen, så vi var alt for tidligt i lufthavnen, men igen var Lea og Lukas meget eksemplariske - malebøger med klistermærker er en rigtig god opfindelse😀
Tog en taxi til vores hotel i Sydney, vi gik kun en kort tur for at finde noget aftensmad, var trætte efter endnu en rejsedag - lader op til store oplevelser i morgen.

Fredag den 30. december 2011

Alle vågnede kl. 6.00 (kl. 8.00 NZ-tid) men efter lidt tomult faldt vi alle i søvn igen🙂
Kl. 10.00 var vi klar til Sightseeing. Vi gik ned til Darling Harbour, hvor vi først gik i "Sydney Aquarium", hvor der var mange hajer, store Rokker(Lea mener det må være verdens største), kæmpe skildpadder mv. Vi kunne komme 5 meter under vandets overflade, så de også svømmede over os!
Efter en is-pause gik vi i "Sydney Wild Life World" hvor der var koalaer, kænguruer, krokodiller, slanger mv. De fleste var heldigvis i bur😀
Herefter sprang vi på en havnerundfart "Captain Cook Cruise" Det var ikke mindre flot at se Sydney fra vandet.
Vi valgte at stå af ved "Circular Quay" så vi var lidt tættere på Opera huset, så det fik vi også set på tæt hold. Hjemad gik vi gennem Botanic Garden, fantastisk med disse grønne oaser midt i en millionby. Vi drømte om at se fyrværkeriet herfra, men fandt ud af at haven blev lukket af og man skulle have billetter for at komme ind (min. 1.000 kr. pr. person).
Turen hjem gik også forbi "Sydney tower" - 260 meter højt (byens højeste bygning), hvor vi kunne se Sydney 360 grader rundt - incl. en 4D biograf.
Dette blev en dag med 9 timers vandring - godt gået Lea og Lukas😀

Lørdag den 31. december 2011

Det dryppede lidt fra morgenen, men inden middag var der igen blå himmel og solskin.
Vi gik i "Queen Victorias Building" som er lavet om til et shoppingcenter, fantastisk flot bygning.
Eftermiddagen gik med afslapning og en tur i hotellet pool.
Vi var blevet advaret, men alligevel gik vi ned mod Darling Harbour til aften. Der var proppet med mennesker og gaderne var lukket af for bilen. Vi fandt en restaurant og nåede lige at blive færdig med at spise til kl. 21.00, hvor første seance at Sydneys verdensberømte Nytårs fyrværkeri blev skudt af. Vi blev bestemt IKKE skuffet -Lukas blev dog lidt bange, da det larmede en del. Ikke underligt at vi synes det var sindsygt med mennesker - der var 1,5 millioner samlet her på havnen😮
Vi fik kæmpet os gennem menneskemængden og hjem til hotellet hvor vi fejrede nytårets med  slik, øl og baileys. Kl. 23.30 faldt Luaks i søvn, Lea kl. 23.50😥
Vi fulgte med i fyrværkiet på fjernsyn samt ved at kigge ud af terassedøren, hvor vi også kunne høre jublen fra menneskemængden.

Slut med året 2011, et år med helt utrolig mange oplevelser. Først var der skiferien til Hemsedal i Norge med Bettina og Christoffer samt deres 3 børn, efterfulgt af turen med mormor, Dan og Carsten samt deres familie til Egypten. I august begyndte Lea i 0.C. på Overlund skole og 4. december begyndte så vores livs rejse, som indtil videre har bragt os til Singapore, New Zealand og sidst men ikke mindst Sydney, Australien. (Var der nogen der sagde vi godt kan lide at rejse😀)
Gad vide hvad 2012 byder på ?

Søndag den 1. januar 2012

Vi startede dagen med afslapning på værelset. Så ville mor ud od og have noget frisk luft, Lukas og jeg ville ikke med, men det skulle vi. Far spurgte om vi kunne holde til at gå ned til Darling Harbour igen, hvor vi så en stor legeplads i går. Det kunne vi, så det gjorde vi. Første spiste vi frokost på McD.
Så gik vi lidt videre, mor spurgte om vi ville mærke springvandet med fødderne, der var et springvand hvor vi kunne gå rundt i.
Så gik vi ind i et center, for at kigge, men det endte med at vi købte noget. Lukas og jeg fik livredder tøj og mor købte australske shorts.
Så gik vi hen mod legepladsen, men det endte med at vi prøvede en karusel i stedet. Så sagde far at hvis vi skulle nå at bade i dag, så skulle det være nu. Så vi gik tilbage mod hotellet.
På hotellet tog vi det nye badetøj på og gik i poolen. Lukas med bælte og vinger på, jeg havde ikke andet end bikinitrusser😀
Far gik efter pizza, som vi ville spise på hotelværelset, men det endte med at vi fik tærter, da pizzabutikken var lukket - det var også kommet en kage med i posen
(dikteret af Lea)

Mandag den 2. januar 2012

Vi tjekkede ud fra hotellet i centrum kl. 10.00. Fik fat i taxi som kørte os til Bondi Beach, vi var lidt tidlig på den, men ham i receptionen fik dem til at gøre vores værelse klar straks. Fantastisk hotel og værelse med kanon udsigt over stranden.
Kl. 12.00 var vi så klar til at gå på stranden, hvor vi slappede af, legede i sandet og de mega store og vilde bølger.
For at få sand og salt af kroppen tog vi til slut en dukkert i hotellet pool, som ligger på øverste etage - også med udsigt over stranden.
I dag fik vi pizza på hotelværelset🙂

Tirsdag den 3. januar 2012

Startede dagen med en god gang morgenmad (buffet) på hotellet, så var vi klar til endnu en dag på stranden. Igen ren afslapning og hygge samt afslutning i hotellets pool.
Her er helt fantastisk og vi kunne sagtens have brugt en dag eller to mere, men her er ekstremt dyrt at leve, så måske godt nok at vi i morgen tager til Tasmanien.

Onsdag den 4. januar 2012

Øv, vi skal forlade Bondi i dag
Vi havde fået lov til at tjekke ud lidt senere, så vi tog en afslappende formiddag.
Kl. 11.30 kørte vi i taxi mod lufthavnen - kun en flyvetur på 2 timer, så det var jo ingenting.
Ankommet til Hobart, kunne vi hente vores bil hos Avis i lufthavnen - en Ford Falcon XR6. Dejligt at køre i en alm. bil !!!
Vi gik en tur ned på havnen for at finde en restaurant, det var ikke så nemt, enten var alt optaget eller også havde de kun fisk. Men det lykkedes kl. 20.00 at finde en restaurant med både steak og fisk🙂

Torsdag den 5. januar 2012

Afgang fra Hobart, der ventede os en køretur på 300 km. umiddelbart ingen sag i en alm bil, men vejene var om muligt mere snoede end på NZ, så det tog 4½ time excl. pauser.
Vi havde en kort pause ved Derwent Bridge for at se "The Wall". En mand som er ved at lave en træskulptur, som skal blive 3 x 100 meter - et 5-års projekt.
Godt trætte efter køreturen ankom vi til Strahan, en by hvor der umiddelbart intet er at se udover en lille havn.
(Der skulle være en meget rå natur, men vi orkede intet!)

Fredag den 6. januar 2012

Turen fra Strahan til Cradle Mountain - 146 km var ikke så snoet, så det tog under 2 timer. Cradle Mountain Chateau ligger i National Parken, rundt om hotellet er der en sti (Rainforrest Walk). På eftermiddagsturen så en en del fireben, et Echidna (meget lignende et pindsvin) og en wallaby. Aftenturen gav mere pote, vi så 3 wallabies og en kænguru.
Det er ret sjovt at bo oppe i bjergene og midt i skoven.

Lørdag den 7. januar 2012

Vi kørte til Cradle Mountain Visitor Center for at købe et familiepas til National Parken. Herefter tog vi shuttle bussen 7,5 km. ind i parken til Dove Lake. Søen ligger midt mellem bjergene og vi valgte at tage gåturen rundt - 6 km. hvor det gik meget op og ned, så det tog 2½ time. Men Lukas gik også hele turen selv😮
Lea og Randi tog endnu en aftentur rundt ved hotellet, vi så en kænguru og en wallaby - vist meget heldigt i regnvejr (fortalte en af de ansatte på hotellet)

Søndag den 8. januar 2012

Turen fra Cradle Mountain til Launceston - 154 km. - tog kun 2 timer. Her i Launceston har vi fået en hel lejlighed (2 soveværelser og stue), så her er god plads til leg🙂
Vi gik en tur ind i byen, hvor nogle butikker var åben, selvom det er søndag. Her er også en lille park med legeplads samt en lille havn.
Efter en god middag på den gamle mølle, er der tidlig sengetid.
Vi skal flyve allerede kl. 6.30 i morgen.

Besøget på Tasmanien har desværre været lidt en skuffelse, vi havde jo set storslående natur på NZ, Cradle Mountain var dog en rigtig god oplevelse.

Mandag den 9. januar 2012

Vækkeuret ringede kl. 04.40, vi skulle flyve fra Launceston til Melbourne kl. 6.30
Herefter Melbourne til Adelaide, med på flyet var 3 cykelryttere fra Rabobank (business class) og 2 ryttere fra Team SKY. Sæsonens første store etapeløb "Tour down under" køres i år omkring Adelaide.
Vi var fremme ved Maui ved 12-tiden, fik hurtigt vores Autocamper, samme model som sidst, så det var ikke nødvendigt med så mange instrukser. Denne er dog med A/C.
Vi kørte sydpå mod Kangaroo Island, overnatter i Normanville, hvor vi kan komme med bustur til Kangaroo Island i morgen.

Tirsdag den 10. januar 2012

KANGAROO ISLAND - Highlights Tour
Vi blev hentet i Normanville kl. 8.00 (endnu en dag med vækkeur - ØV, ØV)
Efter en halv times køretur og 45 min. sejlads var vi fremme på Kangaroo Island.
Første stop var et Fuglereservat, som lavede et lille show med falke, ugler og ørne.
Derefter kørte vi til Seal Bay - hjemsted for en Søløve koloni, med en Ranger fik vi lov til at komme helt ned på stranden til dem. Der var mange og det er parringstid, så der var godt gang i den🙂
Efter en rigtig Australsk frokost kørte vi videre mod Flinders Chase National Park, denne kunne vi køre igennem med bussen. Vi så Remarkable Rocks (kæmpe sten formet af naturen) samt Admirals Arch, en stor hule i klipperne skabt af havet og vinden - herinde var der fyldt med sæler.
På vejen tilbage til færgen kørte vi forbi et sted, hvor vi kunne komme tæt på både koaler og kænguruer😀

Onsdag den 11. januar 2012

Retningen sat mod Great Ocean Road, dagens tur blev på 380 km., knap 5 timers kørsel - på turen mødte vi cykelholdet fra Lotto på træningstur.
Da vi nåede frem til byen "Robe", var alt optaget på BIG4 Holiday Park, hvor vi havde regnet med at skulle overnatte. Vi fik heldigvis en plads på en anden Park i byen - Lakeside Tourist Park.

Torsdag den 12. januar 2012

I dag havde vi planlagt en kort køretur, men vi kom tidligt afsted, så da vi ankom til Mount Gambier gjorde vi blot holdt for at sikre os en plads på en BIG4 Holiday Park længere fremme samt for at se "Blue Lake", en Vulkansø, som bestem lever op til sit navn!
Vi kørte så videre til Port Fairy, så det blev til ca. 280 km.
Pladsen har en stor legeplads, hoppepude og en opvarmet Pool, så var Lea og Lukas igen i hopla.
Receptionen har hjulpet os med at booke plads, til vores sidste dage på vej mod Melbourne.

Fredag den 13. januar 2012

Dagens tur ca. 200 km. hvor vi forlod South Australia og kørte ind i staten Victoria, og dermed på selve Great Ocean Road.
Første stop på Great Ocean Road var ved "Bay of Islands", derefter videre til "London Bridge" (lavet af klipper) men som styrtede sammen den 15/1-1990. Der blev naturligvis også et stop ved "12 Apostles".
Fremme ved BIG4 Holiday Park, Apollo Bay, fandt vi hurtigt legepladsen, så børnene kunne få brændt lidt krudt af.
Dejlig dag, men kunne have været flottere med solskin i stedet for støvregn😥
Vi har nu ikke haft en rigtig solskinsdag siden Bondi Beach

Lørdag den 14. januar 2012

Sidste stop inden Melbourne = Anglesea, kun 1½ times kørsel i dag.
En dejlig BIG4 Holiday Park med legeplads, hoppepude, indendørs opvarmet Pool, Spillerum, Tennisbane mv.
Efter at have leget på legepladsen og fået frokost, gik vi alle 4 på Tennisbanen, først var Lea og Lukas blot bolddreng/-pige, men de havde også fået en Ketsje hver, så alle fik prøvet - meget sjovt.
Herefter var det tid til en tur i poolen😀
Til aften gik vi over på Golfbanens restaurant, banen er kendt for at have kænguruer - og det blev vi bekræftet i allerede på vej derover. Vi fik et bord med udsigt over banen, så det var lidt svært at koncentere sig om middagen, når vi både skulle holde øje med Golfspillerne og Kænguruer🙂
Randi fik en Kænguru steak, som alle smagte - meget ala oksekød.
På vejen hjem så vi denne flok kænguruer midt på golfbanen, her var 38 stk. sammen og vi kunne se mange flere ved de andre huller.

Søndag den 15. januar 2012

Så kom solen igen😎
Skønt at vi så ikke skulle køre nogen steder i dag, vi kunne bare slappe af og nyde det gode vejr.
Dagen startede med "Kids Club" fra kl. 10-12. Først nogle forskellige lege og derefter noget kreativt, hvor der skulle laves racerbiler og fugle af pap, så vi var alle 4 i sving😀
Der efter gik vi en tur ind for at se byen og stranden (dog ikke så varmt så vi skulle bade).
Over middag gik Ulrik på golfbanen, noget specielt, da det var sammen med kænguruer. Randi, Lea og Lukas tog endnu en omgang Tennis. Herefter var det atter tid til en tur i poolen.

Mandag den 16. januar 2012

Vi skulle først checke ud kl. 11.00, så vi havde god tid til at få pakke vores ting sammen og børnene kunne nå at lage lidt mere på legepladsen og spillerummet.
Efter at have afleveret vores Auocamper til Maui (som vi nåede at køre 1.200 km. i!)  og vi en taxi ind til vores hotel, som ligger midt i Melbourne centrum🙂
Byen er fyldt med reklamer for Australien Open, og vi glæder os til vi skal derud på onsdag (vist kun 30 min. gang fra hotellet).
Vi tog en tur med Sporvogn ( en gammel én🙂) rundt om centrum for at få set lidt af byen.
Vi så Caroline W. live på tv, så klokken blev 23.00 før Lea, Ulrik og Randi lagde sig til at sove😮

Tirsdag den 17. januar 2012

I dag skulle vi igen ud at se Melbourne City. Vi tog op i "Eureka Tower", hvor vi på 39 sekunder kom op på etage. nr. 88! (285 meter oppe - bygningen er 297,3 meter høj)
En fantastisk udsigt - med forklaringer - over hele Melbourne.
Herefter gik vi på shopping - og i dag købte vi en ekstra kuffert, så vi kan få alle vores ting med hjem😀
Kl. 16.00 var vi alle trætte i benene, så vi gik hjem til hotellet og slappede af.

Til de tennis interesserede:
Carolie skal desværre ikke spille på Rod Laver Arena i morgen, men vi skal se:
Na Li, Kim Clijsters og Rafael Nadal

Onsdag den 18. januar 2012

Tennis, Tennis og Tennis
Dagens kampe skulle starte kl. 11.00, men vi gik fra hotellet, så vi var ved Melbourne Park allerede kl. 10.15, så vi kunne nå at se lidt af området samt se nogle spillere varme op eller træne.
Det var en super fed oplevelse at se det hele LIVE. Men også ekstremt varmt!
Da kampene på Rod Laver Arena var færdige tog vi endnu en tur rundt på anlægget, Lea ville gerne se hvordan en double kamp så ud og så så vi Caroline W's afslutning på storskærm!
Godt trætte er børnene heldigvis faldet hurtigt i søvn, vi skal nemlig op allerede kl. 6.00 i morgen - vi skal flyve til Alice Springs kl. 9.25 (her lover de 41 grader i morgen😎)

Torsdag den 19. januar 2012

Oppe kl. 6.00 for at flyve til Alice Springs, da vi kom ud af flyet blev vi som lovet mødt af 41 graders varme😮
Vi tog en taxi ud til Maui og fik endnu en autocamper, så ind til byen for at få handlet til de næste mange dage, ved jo ikke hvilke muligheder der findes i Outbacken. Hereter måtte vi tilbage til Maui, da en hylde i køleskabet sad løs, så vores indkøb kunne ikke være der!
Herefter kørte vi omkring "I" (Turistinformationen) for at få info om Ayers Rock, The Olgas og Kings Canyon.
Endelig fremme ved BIG4, var vi klar til frokost, men så var der ingen bestik i camperen, ifølge Randi - vi ringede til Maui og blev mødt af en mobilsvarer (lagde besked om at DE skulle levere bestikket til os), købte så noget plastik bestik så vi kunne få smurt vores toastbrød. Forsøgte at ringe igen, her kom Ulrik igennem til et hovedkontor, som blot bad os købe hvad vi manglede, og så skulle vi nok få det refunderet.
Da vi så skulle pakke ud, fandt vi bestikket i den nederste skuffe (den som vi bruger som sko-skuffe) - UPS🤭
Vi sprang i badetøjet og op i poolen - dejligt med en dukkert.
Da vi kom tilbage til camperen stod der en bakke med bestik til os, så de må jo have hørt vores besked, selvom de ikke havde svaret os.
Allerede dag 1 i Outbacken har vi set firben i flere størrelser!

Fredag den 20. januar 2012

Lukas vågnede kl. 6. 30 ( kl. 8 Melbourne tid) så vi var klar til at køre mod Ayers Rock kl. 8.00. Det var en tur på 450 km. (5 timer) med kun 1 sving, men beskeder som: Næste rasteplads 43 km. eller næste Tankstation 185 km.
På turen fik Ulrik sit første "Road kill" et ½ meter lang firben/øgle, en længere varan slap med nød og næppe at blive kørt over senere.
På et tidspunkt blinkede en modkørende til os, og standsede, så Ulrik stoppede også og gik hen for at høre hvad der var galt - de ville blot give os entre billeter til Ayers Rock National Park, værdi 300 kr. Mange tak, 2 fremmede damer😀
Fremme ved Ayers Rock Resort slappede vi af i camperen til kl. 16.00 hvor vi vovede os ud i varmen og op i poolen😀
Campingpladsen er forresten lidt berygtet. For et år siden forsvandt et spædbarn fra et telt, det skulle eftersigende være en dingo (vild hund) som listede sig ind i teltet. Så her bevæger nogen af os ikke ud efter mørkets frembrud -  det er blevet tilladt at bruge toilettet i camperen😉😉
På campingspladsen er her et udsigtspunkt, hvor vi kunne se solnedgangen over The Olgas.

Lørdag den 21. Januar 2012

Endnu en dag med vækkeur😥, men vi ville gerne se solopgangen ved Ayers Rock, som var kl. 6.17.
Det var super flot og der var en dejlig temperatur på dette tidspunkt.
Herefter kørte vi til "MALA" rastepladsen, hvor vi fik vores morgenmad.
Kl. 8.00 var vi klar til en gåtur med en Ranger, så vi kunne høre nogle af de mange historier om Ayers Rock.
Hefter kørte vi mod "The Olgas". Klokken var desværre blevet elleve før vi nåde frem, så temperaturen var igen kommet omkring de 40 grader, så det blev en MEGET kort gåtur.
Istedet kørte vi igen tilbage til campingspladsen, fik frokost og slappede af. kl. 16.00 vovede vi os igen ud i varmen og op i poolen😎

Søndag den 22. januar 2012

Dagens tur mod Kings Canyon var "kun" på 300 km (3 timer). Vi havde set skilte om at der kunne komme Kameler over vejen, og pludselig stod der en flok (5-6 stk) i vejkanten🙃
Fremme ved Kings Canyon tog vi en gåtur på 2,6 km. det tog under en time, hvilket var fint, da det igen er blevet over 40 grader varmt😎 Kløften var ikke så stor og/eller storslået som forventet, men børnene synes det var sjovt at gå på klipperne nede i kløften.
Vi fandt en campingplads i Kings Creek Station, den mest primitive vi endnu har set og med kæmpe edderkopper og slangespor overalt. Samtidig var der løse hunde, så vi valgte at hygge inde i camperen. A/C kæmpede for at holde temperaturen på 27 grader.
Vi sluttede dagen med at se Caroline W. live i fjernsynet (hun spillede sig i kvartfinalen, jubii!)
Her er også varmt om natten, men A/C larmer og det trækker, så vi slukker, men efter et par timer er temperaturen igen over 30 grader😮, så den bliver tændt et par gange i løbet af natten.

Mandag den 23. januar 2012

DAGEN HVOR LEA TABTE SIN FØRSTE TAND!!!!!!!!
I dag skulle vi tilbage til Alice Springs - så vi havde 5 timers kørsel (ca 500 km) foran os.
Første gang Randi satte sig bag rattet - 100 km. med 2 sving, ind på vejen og af vejen igen🙂 Vi mødte 10 modkørende og 2 firben, som overlevede, så det gik som smurt!
Vi chekkede atter ind på BIG4 i Alice Spings, fik plads nr. 13 - ikke godt, der var ingen strøm og inden campingfatter havde fundet os en ny plads var der over 37 grader inde i camperen.
Vi tog en hurtig frokost for så at springe i poolen (havde jo lidt tilgode fra i går).
Lukas er blevet en rigtig vandhund, både med at svømme og dykke (dog stadig med bælte og vinger). Lea er blevet meget sikker uden bælte, så nu øver hun i at springe på hovedet - stakkels mave, med alle de maveplaskere. I dag var hun dog lidt nervøs for at hun skulle tabe tanden i poolen, så det endte med at far måtte tage den ud😀 Ingen piveri, hun var helt oppe at køre! Meget glad og stolt!

Tirsdag den 24. januar 2012

I dag var vi ude og se "School of the Air". Meget spændende og anderledes, eleverne mødes kun 4 gange om året, nogle bor over 1.000 km. fra skolen - Lea er glad for at kunne cykle i skole og have veninder, som bor tæt på!
Bagefter kørte vi ud til "Royal flying Doktor Service" først hørte vi lidt om stedet og bagefter så vi museet, hvor der var en del af en flyvemaskine, så vi kunne se indretningen af en ambulance flyver- sjovt!
Tilbage på campingspladsen var der en hel eftermiddag til poolen, så der var masser af tid til at Lea kunne øve flere hovedspring og Lukas prøvede at svømme uden vinger😀

Onsdag den 25. januar 2012

Endnu en rejsedag🤔
Vi afleverede autocamperen (denne havde vi nået at køre næsten 1.400 km i) og tog en taxi til lufthavnen. Her fløj vi første fra Alice Springs til Sydney (3 timer) og derefter fra Sydney til Brisbane (1,5 time).
Vi var først fremme på hotellet kl. 20.00, så det blev til aftensmad på hotellet og derefter i seng.
Det har regnet meget her i Brisbane de seneste dage og flere veje har været lukket, men de fleste er ved at blive åbnet igen og regnvejret skulle trække mod syd, så det er godt at vi skal nordpå😀
Det eneste vi har mærket til regnen er at vores tasker er blevet meget våde - desværre også indeni

Torsdag den 26. januar 2012

AUSTRALIA DAY!
Vi gik en tur for at se Brisbane City. Kl. 12.00 var der Kanon affyringer, for at fejre Australia Day - Lukas synes IKKE det var sjovt
Mange butikker var åbne selvom det er Public Holiday, så vi fik igen shoppet 😀(dette var vores sidste chance for at shoppe i en storby)
Randi, Lea og Lukas tog en kort dukkert i hotellet udendørs Pool, den var IKKE opvarmet.

Fredag den 27. januar 2012

Efter en god gang morgenmad på hotellet checkede vi ud, tog en taxi ud til Maui for at hente vores fjerde og sidste Autocamper!
Så satte vi kursen mod "Australia Zoo", det var kun en times kørsel. Men meget tomt da vi nåede frem, de havde fået så meget regn fra morgenen at de desværre ikke havde åbent i dag (en ansat sagde at det kun var tredje gang i 24 år!)
Så i  stedet fandt vi en Campingplads kun 20 min. kørsel derfra " Golden Beach Holiday Park", hvor vi tog en afslappende eftermiddag og så prøver vi Zoo igen i morgen (kryds fingre for os, tak).

Lørdag den 28. januar 2012

Ved 10-tiden ankom vi -igen-  til Australia Zoo, denne gang var der biler på parkeringspladsen, så der var åbent!
Det er en helt fantastisk Zoo, hvor vi kom så tæt på at vi kunne ae koalaer, kænguruer og Wallabies. De lavede også show med fugle, slanger og krokodiller. Overalt var der billeder og tekster til minde om Steve Irwin.
Det sidste vi så var Wildlife Hospital - her så vi koalaer og en kæmpe skildpadde, som lige var blevet opereret.
Herefter kørte vi ca. 100 km. længere nordpå - til BIG4 i Noosa.

Søndag den 29. januar 2012

En nat med en del regn, og da vækkeuret ringede kl. 5.45 regnede det også
Men vi havde altså bestilt og betalt en tur til Fraser Island (verdens største sandø). Vi blev samlet op på campingpladsen af en 4-hjuls trukket bus (plads til 20 pers), så kørte vi langs stranden (Rainbow Beach, pga farverene på sandet) op til en lille færgeoverfart til Fraser Island. På Fraser Island er Highway også stranden, så det var en spændende tur, da vi også skulle tage højde for tidevandet🤔 Vi så kun et bilvrag, men der skulle pt. være 6 biler fanget i sandet. Da vi kom frem til stedet hvor vi skulle på en "Rainforrest walk" var det heldigvis stoppet med at regne - så vi klarede de 1,8 km. uden problemer - dog var det temmelig varmt/fugtigt. Herefter kørte vi til "Lake McKenzie" hvor vi kunne tage en dukkert mens vores chauffør lavede frokost til os - Aussie BBQ Lunch! Her kom solen så frem, så vi hoppede i badetøjet og i det skønne vand. Tilbage til Noosa kom skyerne igen, men på vores udflugt var vejret helt perfekt.
I dag så vi vilde heste, en stor Leguan (der hvor vi skulle spise) og delfiner ved færgeoverfarten.
Lea og Lukas var de eneste børn og flere af de andre deltagere roste deres opførsel, så forældrene var ret stolte😀 (dette oplevede vi også i Melbourne til Tennis!!)

Mandag dden 30. januar 2012

Turen i dag gik fra Noosa til Bundaberg.
Vi ser ofte skilte med "ujævm vej", men i dag var det helt galt - et hul var så stort at bilen hoppede så meget at vores Microbølgeovn røg på gulvet. Glasset i lågen endte i 1000 stykker. Vi ringede til Maui og vi kunne få den repareret eller skiftet i Brisbane (hvor vi kom fra) eller i Cairns (hvor vi er på vej imod, men mangler stadig over 1000 km) Så vi må nu klare os uden Mikrobølgeovn😥
Vi fik tid til en hurtig tur i poolen inden vi skulle have tidlig aftensmad.
Vi skulle være ved "Mon Repos" kl. 18.45, et sted hvor skildpadder kommer op og lægger æg om aftenen -  Loggerhead 95%, Green Turtles 4% og Flatback 1%.
Kl. 19.00 åbnede Informationscentret, så kunne vi gå rundt og kigge samt se lidt video om stedet og skildpadderne.
Ved 22-tiden var der endelig kommet en skildpadde op på stranden, så vi blev fulgt derned i en stor gruppe. Det var en Loggerhead på ca. 100 kg. På dens nummer kunne de se at det var femte gang i denne sæson at denne skildpadde er oppe for at lægge æg. Det blev dog "kun" til 97 æg, gennemsnittet er 127!
(kun 1 ud af 1000 oplever at blive 30 år, hvor de selv skal til at lægge æg)
Æggene blev lagt for tæt på vandkanten, så en Ranger gravede en ny rede længere oppe, da skildpadden var kravlet ud i vandet igen, hjalp vi med at flytte æggene op i den nye rede🤩
Puha - det var over midnat før vi var tilbage på campingpladsen, men sikke en oplevelse!

Tirsdag den 31. januar 2012

Dagens tur fra Bundaberg til Rockhampton tog "kun" 4½ time
Men vi ankom til en campingplads med en dejlig Pool - og solskin!
Rockhampton har mange store kvæg farme og er kendt for sine gode bøffer, så vi kørte ind til byen for at spise på et rigtigt "STEAKHOUSE".
Indretningen var total gennemført med bar og ude bagved var det en Rodeo Arena.

Onsdag den 1. februar 2012

Rockhampton til Airlie Beach en tur på 450 km. - 5 timer.
- de første 330 km/3 timer blev kørt uden pause - well done family!
Som sædvanlig valgte vi Big¤ Holiday Park - denne har en stor Pool (største vi har set til dato) med 2 vand rutchebaner😀
Mor og far fik lidt sved på panden på Tennisbanen, mens Lea og Lukas legede på legepladsen (Lea var vist ligeså meget boldpige!)

Torsdag den 2. februar 2012

Det har regnet hele natten og det regner stadig
Men vi har bestilt en tur ud for at se "Whitsunday Islands" - med Catamaran.
Første stop var på "Daydream Island" - ikke så drømmeagtigt i regnvejr. Det flotteste var deres "Living Reef Coral Lagoon" hvor vi så rokker, hajer, søstjerner mv. Efter frokost blev vi hentet igen og sejlede lidt rundt mellem de 74 øer. Næste stop var "Whitehaven Beach", men det blev en kort fornøjelse pga. vejret. Vi fik dog badet i nogle smarte svømmedragter - for at undgå de mange "Stingers" (Rokker), som kan være farlige.
Det var svært at se sammenligningen med billederne i brochurerne og det vi så: dårlig sigtbarhed, mørke skyer og REGN!😥
Randi, Lea og Lukas gik over i Campkitchen - et åbent køkken - for at koge pasta (Lea og Lukas ville spille bordtennis🙂) Det blev en meget hurtig omgang, da en svensk familie fortalte at der lå en grøn slange udenfor, igang med at spise en frø😮

Fredag den 3. februar 2012

Endnu en nat med regn, regn og atter regn😥
Turen i dag skulle gå til Townsville, men vi valgte at køre lidt videre - til Rollingstone" (så det blev til 4 timer) og krydsede fingre for lidt tørvejr, da campingpladsen ligger helt ud til stranden.
Men nej, regnen fortsætter så vi hygger indenfor med lidt slik. Det skal dog siges at der trods regnen stadig er over 30 grader varmt.

Lørdag den 4. februar 2012

Endnu en nat hvor regnen bare væltede ned!!!
Derfor tog vi turen helt til Cairns (300 km), det regner dog også heroppe😥
På turen oplevede vi også en sted hvor vejen nærmest var væk i regnvand😮
Nu håber vi på lidt sol eller bare tørvejr, så vi kan nyde denne fantastiske BIG4 Holiday Park: Hoppepuder, 3 Pools, Splash Water Park, Tennis, mini golf mv.Vi har også flottet os med en Super Ensuite Site, hvilket betyder at vi har eget badeværelse, vaskemaskine, tørretumbler og BBQ (grill)🙂
På trods af lidt småregn fik vi alligevel lige prøvet en pool og Water Splash Parken.

Søndag den 5. februar 2012

Jubii - en nat ugen regn!
Dagen startede også med tørvejr, så det er tid til at udforske legepladsen og hoppepuderne😀 Det blev dog en kort tur for solen kom frem, så det blev for varmt😎 Tilbage til Autocamperen  og på med badetøjet - så gik hele dagen i Poolen. Vi har mødt en familie fra Middelfart, børn på 9 og 11 år, men alle 4 børn hyggede i poolen og forældrene snakkede - manden er ansat i Nordea Vejle - så klokken blev 18.30 før vi forlod pool området!
Da vi var tilbage i atocamperen for at få de is vi købte i supermarkedet, opdagede vi at fryseren IKKE virkede😥 Da vi skulle lave aftensmad kunne vi så konstatere at det er hele køleskabet det er galt med
Efter aftensmaden ( der er en cafe på campingpladsen) var både Lea og Lukas klar til seng - det er hårdt at lege en hel dag😀

Mandag den 6. februar 2012

I dag er det fars fødselsdag - HURRA, HURRA, HURRAAA!
- han må have været sød, solskin og over 30 grader - det har han ikke prøvet før😎
På grund af køleskabet består fødselsdags morgenmaden af toastbrød med nutella og varm juice😥
Vi kørte ud til Maui for at brokke os - de ville gerne lave både mikrobølgeovn og køleskab for os, men kunne godt forstå at vi var noget træt af denne autocamper, så i stedet fik vi penge retur for de sidste dage. Så vi pakkede vores ting sammen og dermed sluttede vores campingliv 😀
Vi er nu tjekket ind på Hotel Hilton i Cairns - incl. morgenmad er der stadig penge tilbage fra pengene fra Maui! Hotellet ligger 300 meter fra Helikopter flyvepladsen, så det bliver nemt på onsdag.
Da Superbowl var færdig gik vi en tur ind til byen, her fandt vi en dejlig Lagoon at bade i😎
Til aften fandt vi en god restaurant nede ved havnen.
Nej hvor vi nyder vores hotelværelse, det passer bedre til os end campinglivet🙃

Tirsdag den 7. februar 2012

En dejlig afslappende dag på hotellet og ved Lagunen, igen over 30 grader.
Lea fik et stort sår på knæet den sidste dag på campingpladsen, når vi bader hele tiden vil såret ikke hele, så i stedet er der gået lidt betændelse i det- så det er MEGET ømt og hun tror ind i mellem ikke at hun kan gå på benet🤨
Til aftensmaden var der familiedag på restauranten - med lidt underholdning.

Onsdag den 8. februar 2012

Jubii, så kom dagen endelig, hvor vi skulle ud og flyve med helikopeter og ikke bare gå forbi dem.
Vi blev bestemt heller ikke skuffet og hvordan skulle man også kunne blive det med den udsigt. Sol fra en skyfri himmel og verdens største koralrev under sig. Vi ønsker alle vores venner og familier kunne have været med ombord.😎
Efter 15-20 min. i luften landede vi sikkert på Green Island, her fik vi vores værelse og lidt info om øen.
Til vores store overraskelse var der også post hjemmefra og der var næsten ikke et øje tørt da Lea og Lukas fik læst deres breve op fra Anna og Jacob, en stor tak skal lyde herfra (vi vil gerne lave en legeaftale).🙂
Efter frokosten gik vi rundt om øen, hvilket var en dejlig tur på ca. en halv time.
Kl. 17.00 var det tid til at se fodring af nogle af de mange fisk der lever i havet omkring øen, hvilket øen har en særlig tilladelse til. Vi så bl.a. sort tippede revhajer (ca. 2 m), Rokke, Travelle, grøn havskildpadde m.m.
Herefter var det tid til sunset drinks ved stranden (øl til far tak!)

Torsdag den 9. februar 2012

Dagen i dag er blevet brugt på stranden hvor vi alle 4 gik ned efter morgenmaden og den obligatoriske påsmørring af solcreme (her er over 16 i det såkaldte UV-index).
Vi havde dog knap fået os placeret på stranden før Randi måtte bukke under for mave kramper og diarré (havde dog været hos "lægen"), og hun gik tilbage på vores værelse.
Vi andre 3 gik derimod igang med at påføre os det smarte snorkel udstyr og efter et par forsøg fik Lea rigtig styr på det. Hun tilbragte næsten 3 timer i træk i det dejlige vand med de mange fisk og skildpadder. Lukas derimod fangede ikke rigtig det med at snorkle idag, men hvad betyder det når man kan sidde på fars ryg mens han snorkler ved siden af Lea. Så kan man jo altid sige hvor Lea og far skal svømme hen😀. Vandet var i øvrigt 28 grader vamt i dag, Skønt!
Kl. 17.00 var vi igen idag til fiske fodring og efterfølgende sunset drinks😎.
Efter aftensmaden var vi ude og spotte skildpadder og rokker med lommelygte sammen med en guide som kunne fortælle lidt om de forskellige typer vi så.

Fredag den 10. februar 2012

Så blev det sidste dag med afslapning inden den lange hjemrejse til det kolde nord😥.
Den startede med at vi lige skulle have aflivet en halv stor/ meget stor edderkop som var ude på vores badeværelse da vi stod op. Det klarede Randi og Ulrik rigtigt flot i fællesskab, men som Ulrik siger  "vent til I ser dens storebror i morgen tidlig"😮.
Formiddagen brugte vi på at besøge det lokale krokodille center (Marineland Melanesia Crocodile Habitat), som er nævnt i 2012 udgaven af Guiness Book of Record for verdens største krokodille. Den fik vi så lige hilst på samt mange af de andre kæmpe krokodiller. Vi så også fodringen af et par stykker og vi kan ikke andet end imponeres af den evne krokodillerne har til at fange deres "bytte" selv 2 m. over vandet.
Ved middagstid var det vores tur til en dukkert i det fantastiske hav der omkranser øen, og igen idag var vand temperaturen oppe på de 28 grader. Randi var heldigvis frisk nok til at bade idag og det betød at vi nu på skift kunne svømme lidt længere væk fra stranden, for at se større og flottere fisk samt koraller. Udover de mange fisk så vi igen i dag flere skildpadder, men det er desværre ikke lykkedes os at komme tæt nok på dem så vi kunne røre dem. Dette er ellers ikke helt ualmindeligt på disse kanter.
Efter den obligatoriske fiske fodring og efterfølgende sunset drinks var det tid til at begynde at pakke kufferterne.

Lørdag den 11. februar 2012

Nu skal vi hjem igen til Danmark, familie og venner og vi glæder os meget til at se jer alle igen. Også selvom vi godt kunne have brugt en uge eller mere på afslapning og dykning i havet.
Det er blevet til 10 fantastiske uger på New Zealand og i Australien, hvor vi har tilbage lagt ca. 7500 km i autocamperen og fløjet ca. 29000 km. Tilbage er kun hjemrejsen på ca. 20000 km i luften, før vi er tilbage i europa. En rejse på små 40 timer.🤩

Søndag den 12. februar 2012

Landede i Hamburg kl 10.30. Alle vores tasker var også med, selvom vi ikke selv havde rørt dem siden Cairns!
Et lille stop ved grænsen for at få lidt mad og handle lidt - kun lidt for der var ikke plads pga. vores store tasker.
Kl. 16.00 var vi hjemme på Asmild Hegn - dejligt. På børnenes senge var der gaver fra julemanden med beskeden - "Kunne ikke finde dig! HO, HO, HO" Nej hvor blev de glade (Pet Shop hus og Playmobil Ambulance)

Når vi tænker tilbage på Australien er de største oplevelser:
Lukas: At fodre kænguruer/Wallibies i Australia Zoo
Lea: Snorkle med de flotte fisk, Australia Zoo
Randi: Australia Zoo, Bundaberg (flytte skildpadde æg)
Ulrik: Helikoptertur over Great Barrier Reef, Nytårsaften i Sydney, Bondi beach, Australian Open i Tennis.

Andre tanker om Australien:
- Store afstande i et kæmpe stort land
- Mange døde kænguruer i vejkanten
- Mere primitive campingpladser, specielt i Outbacken
- Fantastisk liv og stemning i storbyerne, specielt Sydney og Melbourne
- Rigtig gode til at skilte ved vejene
- Man kan køre fra den ene store oplevelse til den næste!

Af vores "lommepenge" på 100.000 kr. har vi brugt 12.500 kr. på campingpladser og 11.500 kr. på diesel.

Lisbeth og Steen 06.02.2012 09:56

Hej med jer Rigtig hjertelig tillykke med fødselsdagen,Ulrik. det er synd for jer med alt det regn.Men sikke oplevelser.Fantastisk.Ønsker sol for jerfarmor

Ilse 04.02.2012 16:31

Hvor ser det bare fantastisk ud! Glæder os til I snart kommer hjem igen....knus ilse

Farmor 30.01.2012 21:46

Hej igen.Skønt med nye billeder,så vi kan følge jer.Sejt Lea , at du har lyst til at røre ved dyrene. Vi kan se I får mere og mere farve. Stort knus fra Vammen.

Jannie 27.01.2012 08:37

SNE, SNE SNE.... Juhu slæderne er fundet frem herhjemme. Håber snart i får solskin igen.
Knus

Farmor 22.01.2012 18:29

Ja jeg må sandelig sige I oplever meget. Det var da godt solen kom igen, men af og til kan det vel være for meget . Ja vi mennesker er ikke nemme at gøre tilpas

Lone 18.01.2012 18:18

Hey. Tak for postkortet. Send bare lidt varme mod dk - januar er trist og grå. Børnehaven har fødselsdag i dag og der er 100 dages fest i skolen på fredag. Kram

Laila Hvid 16.01.2012 21:59

Pu ha jeg bliver helt forpustet af at læse om alle jeres oplevelser.
HUSK at hilse Caroline fra mig.
Knus herfra til jer alle.

Rikke 16.01.2012 20:55

Hej med Jer.
I har det vist rigtig godt derude, skønt for jer.
Men hvor er billederne hvor Lea og Lukas får en KÆMPEIS??
Pas på jer
Rikke S

Lisbeth Gosvig 07.01.2012 20:03

Godt nytår,og tak for kortet. Det er skønt at se jeres oplevelser i billeder. Man kan rigtig se det er en STOR by. Flot badetøj I har fået. Steen & farmor

Victoria 07.01.2012 15:16

Hej Lea. Tak for det flotte kort som jeg modtog igår. Jeg savner dig og glæder mig til vi kan lege/sove sammen igen. Tak for gaven til min lillesøster.Victoria

Sanne 03.01.2012 20:06

Rigtig godt nytår! Ik så dårligt at opleve et årsskifte down under Vi har haft en super dejlig ferie, men dælme hårdt at starte igen i dag... Ha det godt

Rikke Schøning 02.01.2012 16:19

Hej Lea.
Hvor er det hyggeligt at du "skriver" Håber I har det dejligt derude, og at I får en MASSE is dig og Lukas.
Hils de andre:O)
Kh Rikke S fra banken

Lone 02.01.2012 09:30

Godt nytår alle 4. Skønt at læse jeres dagbog. Vi havde en dejlig ferie og er klar til at starte igen i morgen. Pigerne trænger også til at komme afsted igen.

Tina 29.12.2011 14:48

Venter spændt på en melding fra Sydney
Godt nytår til jer alle 4.

| Svar

Hej Lea.
Tillykke med fødselsdagen.
God ferie.
Kh
Rikke

Stort tillykke med din fødselsdag idag Lea🎁🎁😀😀.
Håber du nyder det i Disney land 😜😜.
Knus Jette

Skønne billeder I har taget. Det ser ud til at det blæser noget . Her regner det , det meste af tiden . Vi håber vejret bliver bedre også for jer. Stort knus

Hej med jer😘.
Dejligt at høre I er kommet godt frem og allerede oplever en masser😀😀👍👍