Dagbog

Søndag d. 4. december 2011

Afrejse fra Hamburg kl. 18.40
Lea og Lukas var meget eksemplariske i Hamburg og London samt de forste 10 timer fra London. Det var meget spændende med skærme ved hver plads med film, spil, webcam mv. - paåverdens storste fly - Airbus 380.
Men, men dårlig søvn og ingen lyst til mad endte med at de kastede op på skift🤒

Mandag d. 5. december 2011

Vi ankom til Swissotel i Singapore ca. kl.18.00 (kl. 11.00 dansk tid) Efter lidt hygge på værelset skulle vi se hotellet med tilhørende center, hvor vi fandt en Burger King😀.
Bagefter tog vi elevatoren op til etage nr. 70, for at få et view over Singapore. Vi havde værelse på etage 21, så der var også en fin udsigt.
Vi gik i seng kl. 23.00 (kl. 16.00 dansk tid) Kl. 02.30 vendte og drejede vi os alle, men sov derefter til kl. 08.30, så det var dejligt.

Tirsdag den 6. december 2011

Efter en fornem Morgenbuffet tog vi en Sightseeing Bus (Randis onske) - 1 time rundt i Singapore - fantastisk mange højhuse!
Herefter skulle vi nyde den dejlige Pool på Hotellet - ingen solcreme til mor og far, så det resulterede i rød isse og røde skuldre😥
Kl. 18.00 gik bussen til Night Safari i Singapore Zoo, sjovt at se dyrene næsten mørke. Her fik vi feriens første is (Ben & Jerrys)
Men igen blev klokken 23.00 for vi kom i seng!

Onsdag den 7. december 2011

Vi sov til kl. 9.30😀 uden så meget natteroderi😉
Endnu en dejlig morgenbuffet og saa var vi klar til Poolen igen.
Godt timet for da vi skulle i bad og pakke begyndte det at regne.
Vi skulle tjekke ud kl. 16.00, så fat i en taxi og til lufthavnen hvor endnu en nat på et fly ventede😥

Torsdag den 8. december 2011

Efter at have været vågen næsten 24 timer ankom vi til New Zealand, Christchurch kl.13.30 (Singapore tid 8.30)
Der var ventetid på Autocamperen, så klokken var næsten 17, før vi var klar til afgang - troede vi - i 2. rundkørsel råbte Lea at Lukas var væltet, MED AUTOSTOL, den var ikke spændt ordentlig fast. Efter en tur tilbage til Maui-udlejning, kunne vi køre helskindet til første hold.
Vi valgte en campingplads 8 km. fra lufthavnen, Top 10 Holiday Park, kørelæren mente ikke det var forsvarligt at køre længere - uden nattesøvn.
Camperen føles ifølge Ulrik som et mindre parcelhus på hjul, så vi valgte at gå ud og handle.
Kl. 21.00 var vi alle under dynerne.

Fredag den 9. december 2011

Kl. 7.00 var ænderne uden for vores vogn vågne, så det blev vi også😥
Vi tog en formiddag med leg og afslapning. Vi bor næsten op af legepladsen med trampolin og hoppepude😀
Til middag tog vi bussen ind til byen (ja, Ulrik i offentlig transport!)
Her kunne vi rigtig se jordskælvsvirkningerne, vi så ruiner, huse med revner og afspærrede områder. Et lille område med butikker var bygget op af containere - faktisk meget flot.
Herefter nåede vi en tur i pladsens pool.

Lørdag den 10. december 2011

Vi skulle checke ud kl.10.00, kørte lidt før, da et engelsk par havde advaret os om vejene. så vi måtte vække børnene kl. 8.30😥
Kursen blev sat mod Nord, Kaikoura, det var en tur gennem bjerge, hårdnåle sving, flotte landskaber (og mange får).
Godt 2 timer senere (166 km) ankom vi til Top 10 Holiday Park, Kaikoura, igen en plads med fin legeplads og Pool.
Vi fik tid til en tur til stranden/havet, hvor Hvalturen arrangeres. Det var meget blæsende men vi bookede tid til i morgen kl. 10.00

Søndag den 11. december 2011

Vi mødte op til Hval tur kl. 10.00, besluttede at tage afsted trods stærke advarsler om søsyge.
Stort set alle på båden måtte ofre sig (dog ikke Ulrik, som overvejer at få et anker på armen, som en rigtig sømand).
Men dette havde ingen betydning, vi så en 18 meter lang Hval
Da vi kom på land igen kunne vi se at de næste ture var aflyst pga. vejret/høje bølger.
Derefter kørte vi ud til en Sæl koloni, her blev vi heller ikke skuffede, da vi straks fik øje på nogle sæler, og kunne gå næsten helt hen til den ene (5-10 meter fra).
Solen varmede godt, så vi fik travlt med at komme "hjem" til poolen, hvor vi mødte en familie fra Hellerup, med en pige (Olivia) som skulle fejre 7-års fødselsdag om en uge.
Resten af dagen var Lea travlt optaget med Olivia, de blev også nødt til at spise aftensmad sammen.

Mandag den 12. december 2011

Tid til næste bjerg etape -  Kaikoura til Nelson, 244 km som vi tilbagelagde på 3½ time. Det regnede det meste af turen og nogle hårnålesving skulle tages med 25 km i timen. Til trods for dette havde vi en fantastisk udsigt, først langs kysten hvor vi igen kunne se sæler derefter vinmarker og smukke bjerglandskaber, floder mm.
I Nelson fandt vi "Jens Hansens Guldsmedie". Ham som har lavet ringen til "Ringenes Herre" - der var et eksemplar af den unikke ring i butikken.
I Nelson valgte vi "Kiwi Holiday Park" som vores rasteplads for natten. Inden sengetid gik vi en tur ned til stranden.

Tirsdag den 13. december 2011

Vi pakkede sammen og kørte lidt længere Nordpå, hvor vi kunne komme med en vandtaxi til "Abel Tasman National Park".
Her valgte vi en tur på ca. 6,6 km -  gennem Nationalparkens tætte skov, mange vandløb og bakkede stier, en helt fantastisk natur. Det tog næsten 3 timer, men Lukas gik også hele turen selv😀
Endnu en tur med vandtaxi retur til Autocamperen og så hen på den nærmeste Top 10 Holiday Park - Motueka.
Her ventede et dejligt bad og efterfølgende god mad på grillen, som vi nød udenfor🙂

Onsdag den 14. december 2011

En meget våd nat, ingen stop i regnen - og selvfølgelig var det netop denne nat at Lukas skulle tisse 😥 (Vi bruger helst ikke toilettet i camperen, da vi jo selv skal tømme det🤒)
Turen i dag gik mod sydvest (228 km i regnvejr!) Så vi er nu landet i Westport på vestkysten. Heldigvis fandt vi en svømmehal, så her fik vi eftermiddagen til at gå🙂. Til aften regner det stadig
(Nelson har fået 35 cm de sidste 24 timer!!)

Torsdag den 15. december 2011

Efter endnu en våd nat med regn og rusk, forlod vi Westport og kørte længere sydpå (140 km)
Vi gjorde holdt ved Panakaiki - Pancake Rocks. Her kunne vi rigtig se hvad havet og luften er i stand til🤩
Vi kørte videre til Hokitika, hvor vi fandt en anderledes campingplads "shining Star" - her er husdyr (ænder, høns, ged, får, gris) i indhegning, så børnene synes det er sjovt! I opholdsstuen fanft vi spil og legetøj, så vi tog en eftermiddag med afslappende hygge.
Efter 1½ døgn med regn begyndte solen atter at skinne, så vi fik atter gode bøffer på grillen.

Fredag den 16. december 2011

Tredje regnfulde nat i træk - og køreturen var ikke bedre, selvom vi "kun" kørte 150 km.
Planen var at finde en plads i Franz Josef, og gå en tur op mod/på Gletcheren, men pga. regn og dis var alt aflyst. Så vi kørte videre til Fox Glacier, hvor vi fandt en Café, fik en god frokost og fandt derefter en dejlig Campingplads. Lea mente dog det var den dårligste plads fordi det stadig regnede.
De lover IGEN at det bliver bedre vejr i morgen, så der håber vi at se Fox Glacier og/eller Mount Cook.

Lørdag den 17. december 2011

Vi vånede til solskin og kørte straks med Fox Glacier, men ture uden guide var aflyst pga. fare for sten-/ mudderskred efter de sidste døgns regn. Så vi måtte nøjes med at kigge på, fra P-pladsen hvor de guidede ture starter.
Vi kørte i stedet mod Wanaka, 264 km, hvilket tog godt 3 timer, men med Solskin og fantastisk natur gjorde det intet - vi kørte gennem det ene postkort efter det andet🙂
Undervejs gjorde vi et holdt på en rasteplads hvor der var udsigt over Mount Cook, det højeste bjerg på New Zealand, ca. 4.000 m.
I Wanaka fandt vi atter en Top 10 Holiday Park, hvor vi nød solen og den IKKE opvarmede pool (ikke Randi).
Det er ikke den mest moderne campingplads men den med den bedste udsigt - til dato.
Efter en lang dag, blev til atter putte tid. Lukas har fået et nyt ritual første kys til både mor og far og så et håndkys hjem til Clara (kæresten fra børnehaen).

Søndag den 18. december 2011

Ulrik startede dagen med at ringe hjem og høre til Herrejulefrokosten.
Selvom dagen startede overskyet fik Ulrik booket tid til Skydiving til kl. 14.00. Inden da kunne Lea og mor tage en tur på Hesteryg rundt i den flotte natur - også gennem vandløb. Det var rigtig hyggeligt og Lea havde fuld kontrol over sin hest😀
Herefter blev det tid til at køre mod Wanaka lufthavn, Ulrik blev instrueret, men så kom beskeden om at det var begyndt at blæse op - efter en times ventetid blev de nødt til at aflyse springet - håber på bedre held i morgen tidlig.
I stedet kørte vi til Puzzling World, hvor vi så skøre fænomener som vand og bolde, som kunne trille op ad

Mandag den 19. december 2011

Vækkeuret ringede kl. 7.30 - solen skinnede og Ulrik skulle møde på Wanaka Lufthavn /Skydive center kl. 9.00.
I dag havde han heldet med sig - påført smart flyverdragt og sele fulgtes han ombord på det lille fly sammen med sin instruktør.
Op til 12000 fod - et sug i maven ud i frit fald, efter 45 sekunders frit fald foldede faldskærmen sig ud, som den skulle - til alles glæde😀
Fantastisk view til alle de højeste bjerge på New Zealand.
Det var den fedeste oplevelse, tog gerne et spring igen - hvis det var gratis.
Herefter kørte vi til Queenstown, gjorde et lille holdt lige inden Queenstown for at se broen hvor mor og far senere skal prøve Bungy-jump.
Top 10 Holiday Park ligger inde midt i centrum, så vi gik straks ind til byen for at ordne vores julegave indkøb - lidt mærkeligt i over 20 graders varme😎
Da gaverne var købt og isen spist tog vi med Skyline (Gondol) op for at se Queenstown fra oven - fantastisk flot by!
Tilbage til Campingpladsen fik vi nok en gang kød fra grillen og bagte kartofler!

Tirsdag den 20. december 2011

En stille og rolig morgen med dejlig solskin.
Dette var dagen hvor vi skulle prøve Bungy Jump!
Vi kørte til Kawarau Bridge, der hvor man opfandt Bungy Jump - "kun" 43 meter, det så dog højt nok ud. Randi ville springe først efterfulgt af Ulrik, til trods for de 43 meter var det overraskende hurtigt overstået.
Samme sted kunne Lea og Lukas "Bungy Trampolin" hvilket også var et hit - Lukas følte at han fløj som en fugl😀
Hurtigt hjem på pladsen for at få noget frokost - klar til næste oplevelse.
Vi skulle med Jet Boat "Skippers Canyon". På vej ud til floden kørte vi gennem det gamle guldgraver område, som er oprindelsen af Queenstown.
Det var en tur ned af "Shotover river" mellem klipperne. I går ville Lea ikke med, men synes alligevel at flertallet skulle bestemme. Vi synes alle 4 at det var en kanon sjov tur med 360 graders vendinger, skumsprøjt og vind i håret!
Dog en lang køretur - max 1/3 af turen foregik i båden😥

Onsdag den 21. december 2011

I dag forlod vi det skønne Queenstown - hovedstaden for adrenalin!
172 km. mod Te Anau (endnu sydligere) men for en gangs skyld på forholdsvis lige veje, næsten uden bjergkørsel, så turen blev klaret på ca. 2 timer.
I Te Anau fandt vi - igen, igen en Top 10 Holiday Park. Her nød vi solen inden vi gik en tur ned til Lake Te Anau, kun et stenkast fra Campingpladsen. Her var en lille "strand", men S.... koldt vand, så kun Lea og Ulrik var helt under.
VI valgte at droppe grillen til aften og gik i stedet på Restaurant, for at fortsætte den afslappede dag.

Torsdag den 22. december 2011

Puha vi skulle tidligt op i dag, vækkeuret ringede kl. 7.00 - vi skulle med en bus til Milford Sound kl. 8.15. Turen derud tog 2½ time incl. flere stop på vejen, hvor chaufføren vidste at der var lidt ekstra at se. Så ventede der en sejltur gennem Fiordland National Park - helt ud til det tasmanske hav, som i dag var helt blik. Vi sejlede forbi de smukkeste lodrette klippevægge, så vandfald og sæler, men desværre ingen delfiner.
Ikke uden grund at de kalder området en af verdens smukkeste steder.
På tilbage vejen blev vi sat af på et undervandsobservatorie, hvor vi kunne komme 10 meter uden vandet overflade og se koraller som man normalt kun kan se fra 50-100 meteres dybde samt mange flotte fisk.
Turen med bussen hjem var igen med mange stop - vi var ude at stå i sne.
En anbefalingsværdig tur, men vi var måske også heldige med solskinsvejr, da de får 9-11 meter vand om året!
Med på turen var også vores naboer fra Campingpladsen - en familie fra Silkeborg (Grauballe) - Mor (Pia Nielsen, Narkosesygeplejeske på Viborg sygehus) hendes mand Jakob og deres 3 piger, Laura 10 år, Karoline 8 år og Anna 3 år. Både børn og vokse hyggede sig, så det endte med at vi hyggede sammen på campingpladsen om aftenen.

Fredag den 23. december 2011

Afgang fra Te Anua og farvel til familien fra Grauballe. Anna er ikke vant til at lege med drenge, men var dybt ulykkelig, da Lukas sagde farvel😥
Køreturen i dag var på 290 km, 3½ time, blot med et enkelt pitstop for at få frokost.
Vel ankommet til Østkysten, Dunedin, forsvandt børnene straks op på den store legeplads. Vi nåede også en tur i den opvarmede pool. Ellers stod den bare på afslapning.
Vi hørte om jordskælvet i Christchurch, men det er ikke noget vi har mærket noget til - heldigvis.

Lørdag den 24. december 2011

I aften er det juleaften.......
Det er ikke til at tro, når temperaturen fra morgenen er 20 grader! Alligevel var Lukas klar til gaver fra morgenen - hvilket vi IKKE skulle have!
Istedet valgte vi at tage bussen ind til centrum, hvor vi besøgte en chokolade fabrik - efter Randis ønske samtidig fik vi tid til at se lidt af byen, de har nogle rigtig flotte gamle bygninger ex. Banegården.
Tilbage på campingladsen var der tid til en tur på legepladsen og endnu en tur i poolen inden vi skulle holde juleaften, med grillbøf, bagte kartofler og til dessert jordbær og vandmelon - ikke helt det samme som Mormors ris ala mande.
Efter opvasken sang vi en enkelt julesang inden det blev tid til gaver, vi fik alle det vi havde ønsket os/valgt i Queenstown😀
Vi sluttede af med et par kortspil indtil Lukas spurgte: "hvornår må jeg komme i seng?"
Efter børnenes sengetid fik vi kontakt til Mor/svigermor (Aase) på Skype - dejligt gensyn🙂

Søndag den 25. december 2011

Christmas Day!
Vi startede dagen med at "snakke" med farmor og co. samt mormor og co. på Skype - dejligt at se jer alle🙂🙂 vi kunne næsten dufte julemaden
Vi forventede en stille og rolig dag, da vi havde hørt at alt skulle være lukket. Vi forlod campingpladsen, kørte gennem Dunedin by for at se Baldwin Street, som er verdens stejleste gade - iflg. Gunners rekordbog. Lea og Lukas ville gå i deres nye slippers, det var ikke så nemt, men pga. glasskår var det dumt med bare tæer, så de måtte løftes af mor og far - det gav sved på panden men op kom vi!
Videre gik turen mod Moeraki Boulders, et meget specielt naturfænomen - nogle kæmpe runde sten som ligger på stranden.
Herfra videre til Top 10 Holiday Park i Oamaru, hvor Pingvin kolonien mod forventning ville åbne til aften.
Alle var spændte da vi kørte ud for at se Pingviner - og vi blev IKKE skuffede.
Først gik turen mod en koloni af Guløjede Pingviner - den mest sjælne art. Det var blot et udsigtpunkt og Camping fatter havde sagt at vi ikke skulle forvente at se mere end 3 - men vi så 6! Derudover så vi igen sæler.
Derefter videre til en koloni af Blå Pingviner. Kl. 21.00 skulle vi have lidt info om pingvinerne, men allerede kl. 20.45 kom den første flok i land på 15 stk. Vi så ca. 150 stk. i alt😀
Så en stille dag blev til en meget oplevelserig dag.

Mandag den 26. december

Ny dag - nyt sted😀
I dag valgte vi dog kun at køre 85 km - hvilket var nok for at komme til næste Top 10 Holiday Park, Timaru hedder byen.
Her er en fantastisk legeplads med hoppepude, svævebane mv. Så det passede børnene perfekt at de kunne lege hele dagen.
Ulrik fik også lov at lege - på den lokale 18-hullers Golfbane, meget varmt og stejlt, men fantastisk.
Vi har allerede valgt at tage en ekstra dag her, derefter går turen videre til Christchurch.

Tirsdag den 27. december 2011

En ekstra dag uden planer😀 😀Vi lader op til nye indtryk, så vi er klar til Sydney, hvilket vi er ved at glæde os til! (Især Ulrik glæder sig til Hotelophold, og en ordentlig seng)
Udover leg på pladsen, gik vi en tur ned til stranden - Caroline Bay, hvor vi hurtigt fortrød at vi IKKE havde badetøj med - men så glæder vi os endnu mere til Bondi beach😎

Onsdag den 28. december 2011

Sidste længere køretur på New Zealand ( 163 km.) Vi er nu ankommet til Christchurch, hvor vi havde booket plads på Top 10 Holiday Park allerede da vi forlod Christchurch den 10. 🙂
Dagen er gået med leg, afslapning og oprydning i Autocamperen.
I denne del af Christchurch er der ikke synlige tegn på det nylige jordskælv.

Vi har nu samlet kørt godt 2.400 km. i autocamperen.

Når vi ser tilbage på de 3 ugers ophold på NZ, er de største oplevelser:
Lea: De gode legepladser, pingviner
Lukas: Hval og pingviner
Ulrik: Skydiving og bjergene/naturen
Randi: Jetboat og Bungyjump

Andre tanker vi har gjort os om NZ:
- Mange "one lane bridge"
- Meget snoede veje
- Mødt rigtig mange danskere
- De lokale er altid flinke og hjælpsomme
- Fantastisk natur
- Ikke mange dyr på land (udover får og kvæg)
- Fedt at intet var planlagt - én dag af gangen

Søren Hald 22.01.2012 12:03

Hej Gosvig family,
Tak for dagbogen, som vi følger med stor fornøjelse. Vi kan se, at I har det godt og oplever en masse spændende. KH Grethe og Søren

Randi 23.01.2012 12:52

Hej Grethe og Søren. Tak for hilsen, vi har det fantastisk! Et forsinket tillykke med fødselsdagen Søren, håber du havde en god dag. Rigtig god ferie til jer!

Farmor og Steen 30.12.2011 18:59

Tak for snakken d. 24. Dejligt at følge jeres spændende tur .Vi ønsker jer alle 4 et godt nytår og fortsat god tur.Har vi fortalt , at vi har fået en kat mere ?

Alice 29.12.2011 09:24

Glædelig Jul og et godt og spændende Nytår. Det er rigtig spændende at følge alle oplevelserne her på hjemmesiden. Knus Alice

Ilse 25.12.2011 21:49

Rigig glædelig jul til Jer alle 4. Alt er fint ovre hos Jer, men det er nu rarest, når I er hjemme...knus og tanker ilse + familie

Jette 25.12.2011 20:45

Hej alle 4. Rigtig glædelig jul til jer. Vi havde en skøn juleaften, og børnene elskede det. Godt i fik fejret lidt jul og der var lidt gaver . Knus Jette

Jane 23.12.2011 22:59

Hej alle 4. Hvor er det dejligt at følge med herinde Håber i får en dejlig jul Mange hilsner Jane

Sanne 23.12.2011 08:24

Hej med jer
Rigtig glædelig jul herfra
Super dejligt at følge jer på jeres fantastiske rejse...
Ha det godt knus Sanne

Pernille 22.12.2011 22:37

Hej alle 4. Super tur I er på indtil videre. Det er spændende at følge jeres tur og se billederne. Fredag d. 16/12 fik vi en dejlig datter og alle har det godt

Lea 24.12.2011 08:27

Stort tillykke med lillesøster, kunne heller forstå at vi ikke hørte fra jer Hvad skal lillesøster hedde? Har I et billede af hende, som I vil sende til os?

Bettina 22.12.2011 13:27

Glædelig jul :o)
Fantastisk at se de flotte billeder. Troede ikke du turde bungy jumpe Randi. Sejt!!
Stort knus
B

Tina Berg Henriksen 21.12.2011 08:50

Hej med jer. Waauu hvor spændende at følge med i turen - sikke meget I oplever. Glæder os til at høre om bungy-jump-turen Kh Tina

| Svar

Hej Lea.
Tillykke med fødselsdagen.
God ferie.
Kh
Rikke

Stort tillykke med din fødselsdag idag Lea🎁🎁😀😀.
Håber du nyder det i Disney land 😜😜.
Knus Jette

Skønne billeder I har taget. Det ser ud til at det blæser noget . Her regner det , det meste af tiden . Vi håber vejret bliver bedre også for jer. Stort knus

Hej med jer😘.
Dejligt at høre I er kommet godt frem og allerede oplever en masser😀😀👍👍